Prezentacja firmy

Jak nowoczesne technologie zwiększają dosprzedaż w ASO

Jakich narzędzi użyć, aby zwiększyć poziom dosprzedaży, odciążyć pracowników, a do tego podnieść jakość obsługi i satysfakcję klientów? – oto kwestie, nad którymi zastanawiano się podczas lipcowego webinaru Mercedes-Benz Wróbel oraz Tjekvik (recenzowanego szerzej w poprzednim wydaniu). Poniżej najciekawsze pytania od uczestniczących w spotkaniu dealerów. Odpowiada Igor Krej, szef sprzedaży Tjekvik.

1. Jakie są koszty wyposażenia salonu w kluczykomat?

Mniej więcej 450 euro miesięcznie za kluczy- komat wewnętrzny oraz 850 za komplet – zewnętrzny i wewnętrzny. Poza tym dochodzą jeszcze koszty początkowe, które obejmują dostawę, wdrożenie i pierwsze szkolenie załogi. Warto jednak spojrzeć na tę kwestię pod kątem mierzalnego, realnego czasu zwrotu z inwestycji. U większości dealerów po dwóch miesiącach udaje się pokryć zarówno „koszty wejścia”, jak i wypracować zwiększoną kwotę dosprzedaży, która pokrywa koszty miesięczne. Później najczęściej zysk już tylko rośnie.

2. O ile wzrasta dosprzedaż po wprowadzeniu kluczykomatów?

Jeżeli powielamy na kluczykomacie te same oferty, które mamy u doradców, jest to najczęściej wzrost o kilka, kilkanaście punktów procentowych. Jeżeli natomiast w urządzeniu oferowane są zupełnie inne usługi niż te, na których skupiają się doradcy, wówczas dosprzedaż doradców zostaje na podobnym poziomie, zaś z kluczykomatu otrzymujemy wynik mierzony osobno. Siłą rzeczy mamy więc w obu scenariuszach spory wzrost, natomiast jego skala uzależniona jest od wielu czynników. Każdy dealer ma swoją specyfikę pracy i może sprzedawać zupełnie inne produkty lub w innej skali. Przykładowo, jeżeli dział BDC skutecznie prowadzi sprzedaż przez telefon, to pracownik – po tym jak sprzeda usługę – zapisuje określoną frazę w zleceniu i w tym momencie dana oferta nie jest już proponowana klientowi podczas odprawy online czy w kluczykomacie. Maszyna pełni wtedy rolę uzupełnienia, a nie głównego narzędzia sprzedaży. Wiele zależy też od tego, na jakich ofertach się skupiamy. Możemy na przykład zaoferować wymianę baterii w pilocie – to usługa bardzo często kupowana, z konwersją na poziomie około 35 proc., ale o stosunkowo niskiej wartości jednostkowej. Jeżeli koncentrujemy się na usługach typu sprawdzenie geometrii czy serwis klimatyzacji, to wzrost sprzedaży oscyluje w okolicach 18-25 proc. System pozwala oczywiście wygenerować raport, który pokazuje, ile naprawdę daje nam pojedyncze zapytanie wysłane do klienta (uwzględniamy wówczas nie tylko, ile sztuk sprzedaliśmy, ale ile ofert złożyliśmy). Warto mieć przy tym na uwadze, że już kilkanaście dodatkowych dosprzedaży w miesiącu potrafi zbudować sporą wartość kwotową przychodu.

3. Czy proces zwiększenia dosprzedaży to jedyne, na czym skupiacie się podczas pracy z dealerami?

To zależy od celów, jakie sobie wyznaczymy. Nasz system daje możliwości łatwej integracji z DMS-em oraz istniejącymi programami i procesami dealera. Skupiamy się więc na obszarach, nad którymi chce pracować dealer, takimi jak zwiększenie satysfakcji klientów, uszczelnienie zbierania zgód RODO, poprawa ankiet NPS, „odkorkowanie” myjni czy zautomatyzowanie powtarzalnych czynności, które na co dzień zabierają czas doradcom serwisowym.

4. Czy kluczykomaty to urządzenia jedynie do przyjmowania oraz wydawania kluczyków?

Zdecydowanie nie. Zostawianie i odbieranie kluczyków to jakieś 10 proc. możliwości urządzenia, natomiast 90 proc. stanowi dedykowane dealerom oprogramowanie, pozwalające nie tylko na oferowanie klientom wygodnej funkcji w postaci skrócenia czasu oczekiwania na wizytę serwisową czy przyjmowanie i wydawanie samochodów 24h/7, ale przede wszystkim – dające serwisowi realną możliwość wygenerowania dodatkowej dosprzedaży. Najlepszym przykładem jest wrocławski oddział Mercedes-Benz Wróbel, który w ciągu 1,5 roku współpracy z Tjekvik wygenerował przeszło 193 tys. zł dodatkowej dosprzedaży. Do tego dochodzą funkcjonalności wspomagające codzienną pracę dealera, jak choćby opcja opłacenia przez klientów faktury, moduł do zarządzania wynajmem samochodów zastępczych czy procesy generujące leady dla działów sprzedaży samochodów nowych i używanych.

5. Co jest wyróżnikiem nowoczesnych technologii wykorzystywanych w rozwiązaniach Tjekvik?

Opieramy się na rozwiązaniach smart rules, które koncentrują się na tzw. rule based, czyli skutecznym przetwarzaniu i interpretowaniu informacji. Przy użyciu smart rules możemy automatycznie przeszukiwać cały opis zlecenia oraz układać zindywidualizowane oferty – włączając lub wyłączając konkretne opcje dla klienta w zestawieniu z daną frazą (przykładowo: zaproponować klientom aut elektrycznych wall-boxa w promocyjnej cenie zamiast standardowej wymiany filtra powietrza). Oferta będzie się zatem różnić w zależności od marki, modelu, rodzaju silnika czy rocznika. Skupiamy się na jak najlepszym dopasowaniu do konkretnego klienta, co przekłada się na dużo wyższą konwersję niż w przypadku tzw. ofert generycznych.

Igor Krej
Sales Market Manager
Tjekvik
igor.krej@tjekvik.com
+48 538 999 646

REKLAMA
Zobacz również
Prezentacja firmy sponsorowany
Autobahn Technologies: platforma sprzedaży integrująca markę, dealera i klienta
Redakcja
30/9/2025
Prezentacja firmy sponsorowany
XPENG: wyznaczamy kierunek elektromobilności
Redakcja
30/9/2025
Prezentacja firmy sponsorowany
Dobry plan na retencję
Redakcja
29/9/2025
Miesięcznik Dealer
Jedyne na rynku pismo poświęcone w 100 proc. tematyce zarządzania autoryzowaną stacją dealerską. Od ponad 12 lat inspirujemy właścicieli, menedżerów i szefów poszczególnych działów dealerstw samochodów.