W ostatnich latach europejski rynek motoryzacyjny przeszedł gwałtowną transformację. Nowe marki – szczególnie z Chin – wchodzą z ogromną dynamiką, elektryfikacja zmienia strukturę popytu, a klienci cyfrowi oczekują płynnych i spójnych doświadczeń zakupowych. W Autobahn Technologies przekonaliśmy się, że w takim otoczeniu sukces wymaga czegoś znacznie więcej niż tradycyjnych systemów IT. Potrzebne są nowoczesne platformy sprzedaży, które potrafią się szybko adaptować, dostarczać dane w czasie rzeczywistym i integrować każdy etap współpracy importera, dealera i klienta.

Dlatego stworzyliśmy VSP (ang. vehicle sales platform – platformę sprzedaży aut) jako żywy, stale aktualizowany ekosystem SaaS. Zamiast statycznego oprogramowania, VSP rozwija się wraz z potrzebami rynku, dostarczając najnowsze rozwiązania w obszarze marketingu cyfrowego, CRM-u oraz obsługi klienta – od świata online po wizytę w salonie. Dzieląc się naszymi doświadczeniami, chcemy pokazać, jak VSP pomógł importerom i dealerom nie tyle przetrwać, co rozwijać się w tym ewoluującym otoczeniu.
PRZEJRZYSTOŚĆ DLA IMPORTERÓW
Importerzy korzystający z VSP zyskują pełny obraz swojej sieci w czasie rzeczywistym. Wyniki sprzedaży, stany magazynowe, wskaźniki KPI oraz efektywność kampanii są tutaj zintegrowane w jednej platformie. Taka przejrzystość buduje wzajemne zaufanie, wspiera prognozowanie rynku i wzmacnia relacje pomiędzy importerem a dealerem.
PRECYZJA I ELASTYCZNOŚĆ DLA DEALERÓW
Dealerzy z kolei pracują z precyzyjnymi i spójnymi danymi: konfiguracjami pojazdów, leadami, lejkami sprzedażowymi i raportami. Elastyczność pracy zapewnia modułowa budowa systemu – w ramach VSP CRM sklep online, marketing workflow, samochody używane czy wynajem mogą być wdrażane indywidualnie, w zależności od potrzeb. Dzięki otwartym API VSP płynnie integruje się zaś z istniejącymi systemami DMS.
SPÓJNA „PODRÓŻ” KLIENTA
Dzisiejsi klienci oczekują doświadczeń zbliżonych do zakupów e-commerce również w przypadku samochodów. W e-sklepie Autobahn VSP mogą skonfigurować, sfinansować i zarezerwować pojazd online, a dealer może później płynnie przejąć proces w salonie. Zapewnia to profesjonalne i wygodne przejście ze świata cyfrowego do fizycznego.
INTEGRACJA EKOSYSTEMU BRANŻY
Każdy rynek ma swoje wymagania. Dlatego VSP oferuje lokalizację plug-and-play dla poszczególnych języków, walut, a nawet systemów podatkowych i regulacji prawnych. Model SaaS gwarantuje natomiast ciągły rozwój i wsparcie techniczne, dzięki czemu dealerzy/importerzy mogą skupić się na sprzedaży, a nie na utrzymaniu systemów IT.
VSP INTEGRUJE CAŁY EKOSYSTEM MOTORYZACYJNY:
• Systemy ERP – spójność finansowa i księgowa
• Logistyka i procedury celne – przewoźnicy, procesy importowe/eksportowe
• Banki, leasing, ubezpieczenia – wbudowane finansowanie i polisy
• Platformy ogłoszeniowe – automatyczna synchronizacja ofert pojazdów
• Samochody używane – moduły wyceny i odsprzedaży
• Wynajem i car sharing – zarządzanie flotą i wynajmem krótkoterminowym
• Integracja z DMS – połączenia API z istniejącymi systemami dealerskimi
A co z kosztami inwestycji w VSP? Model subskrypcyjny SaaS ogranicza początkowe nakłady inwestycyjne w IT do minimum. Miesięczne opłaty obejmują dostęp, aktualizacje i wsparcie. Z perspektywy całkowitego kosztu posiadania (TCO) oznacza to przewidywalne koszty i szybki zwrot inwestycji. Dla importerów wprowadzających nowe marki jest to rozwiązanie, które zapewnia elastyczność i szybkość działania.
CASE STUDIES – NOWA MARKA, DEALERZY
Przykład 1. Nowa marka chińska w Polsce Nowa marka z Chin weszła na polski rynek i potrzebowała w pełni funkcjonalnej sieci dealerskiej w ciągu kilku miesięcy. Dzięki VSP udało się uruchomić równolegle sprzedaż online i offline w rekordowym czasie. Pełna zgodność z polskim systemem podatkowym i księgowym była dostępna od pierwszego dnia. Efekt: sprawny proces sprzedaży bez długotrwałych projektów IT. Na tej bazie importer dodał kolejne marki, których wdrożenie liczono w tygodniach. Obecnie współczynnik konwersji lead-to- -sale w pierwszej z marek jest 1,8 razy wyższy niż średnia rynkowa w segmencie aut osobowych.
Przykład 2. Dealerzy i czas reakcji na leady Po wdrożeniu VSP w jednej z sieci średni czas reakcji na leada spadł z ponad 8 do 4 godzin. Skrócenie oczekiwania o połowę oznacza też znaczący wzrost satysfakcji klienta.
DOŁĄCZ DO NAS I USPRAWNIJ BIZNES
Autobahn VSP to coś więcej niż oprogramowanie. To dynamiczny ekosystem, stworzony, aby wzmacniać współpracę między importerami a dealerami, przyspieszać procesy sprzedażowe i dostarczać klientom lepsze doświadczenia. Z systemu korzysta już przeszło 12 marek. Autobahn z dumą dzieli się swoimi doświadczeniami i zaprasza nowych partnerów do wspólnej transformacji sprzedaży samochodów – dzięki nam będzie ona znacznie prostsza.
Głosy z Autobahn
MARTIN PIIRMAA
współzałożyciel Autobahn Technologies:
„Kiedy projektowaliśmy VSP, naszym celem było stworzenie platformy, która realnie wspiera współpracę między importerami a dealerami. Dziś – obserwując, jak szybko wchodzą na polski rynek nowe marki i jak dostosowują się do jego lokalnych regulacji – wiemy, że stworzyliśmy narzędzie, które naprawdę robi różnicę”.
STIG TERJE HENRIKSEN
CEO Autobahn Technologies:
„Największą wartością, jaką oferujemy, jest szybkość i przewidywalność. Importerzy wprowadzający nowe marki nie mogą pozwolić sobie na wieloletnie projekty IT. Dzięki VSP mogą wejść na rynek w ciągu kilku tygodni, a nie lat – i to zmienia zasady gry”.
ANDRZEJ HALAREWICZ
Business Development CEE:
„Z perspektywy Europy Środkowo- -Wschodniej widzę, że szczególnie chińskie marki potrzebują szybkich i skalowalnych rozwiązań. Dzięki VSP dealerzy obsługują leady średnio w ciągu 4 godzin, podczas gdy standardowo zajmuje to ponad jeden dzień roboczy. Klienci zyskują zatem płynne i pozytywne doświadczenie od pierwszego kontaktu online po wizytę w salonie. To buduje zaufanie i przyspiesza rozwój”.




